It’s the edges of the maps that fascinate

— 2015-08-12 16:05:00 —
När jag var liten hittade jag en gång en handmålad karta. Den satt på kylen, men jag vet inte vem som hade gjort den.
Jag försökte läsa ut så mycket jag kunde av denna. Det fanns ett stort kryss i utkanten av kartan, och det betydde att där fanns något att hitta, bara man ansträngde sig tillräckligt. Jag sprang varv efter varv i området och försökte förstå vad pyramiderna och slotten kunde symbolisera. Vad hade kartritaren tänkt när den målade de här detaljerna? Var en palm en symbol för en gran? Var den skissade öknen en symbol för stranden? Det fanns aldrig något. Jag hade nog lika gärna kunnat utgå ifrån en karta i en valfri fantasybok. Egentligen visste jag ju det redan från början, men att utgå från det hade inte varit att välkomna ett äventyr.


— Kommentarer —




Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:)

URL/Bloggadress:

Kommentar: